V historicky najväčšom medzinárodnom meraní vzdelanosti sa poľskí žiaci umiestnili na piatom mieste v Európe a na jedenástom mieste v rámci celého sveta, pričom predbehli žiakov z Veľkej Británie a Spojených štátov.

V medzinárodnom meraní úrovne školstva, ktorého autorom je Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), sa na prvých priečkach umiestnili 15-roční žiaci z ázijských krajín. Na prvom mieste v rebríčku OECD je Singapur, hneď za ním sú Hongkong, Južná Kórea, Japonsko a Taiwan. Ďalšie miesta obsadili Fínsko, Estónsko, Švajčiarsko a Holandsko, za nimi skončili Kanada a Poľsko. Merania OECD sa zúčastnili žiaci zo 76 krajín.


„Výsledky rebríčka OECD ukazujú zmenu, ktorá už nejaký čas v Poľsku v oblasti prírodných vied prebieha,“ povedala Iwona Brzózka-Złotnicka, koordinátorka celoštátneho vzdelávacieho programu „Majstri kódovania“. „Situáciu istotne zlepšila povinná maturita z matematiky, ale čoraz viac sa robí aj – hlavne na najnižšom stupni – pre popularizáciu prírodných vied. Veľký význam tu má aj väčší dôraz na zapojenie dievčat do tejto oblasti vzdelávania. Poľskí žiaci však stále dosahujú lepšie výsledky v testoch než v bežnej praxi,“ myslí si špecialistka.

Výsledky meraní boli oficiálne vyhlásené počas Svetového vzdelávacieho fóra 2015, ktoré organizovalo UNESCO a konalo sa v dňoch 19. až 22. mája v Južnej Kórei.

Vo výskume sa zohľadňovali výsledky testovaní 15-ročných žiakov v oblasti matematiky a exaktných vied s dôrazom na schopnosť riešenia problémov, analyzovanie, argumentovanie a interpretovanie. Rebríček pre OECD zostavili Eric Hansushek zo Standfordskej univerzity a Ludger Woessmann z Univerzity v Mníchove. Rozdiel medzi predchádzajúcimi meraniami a týmto spočíva v tom, že sa tu kladie väčší dôraz na exaktné predmety a  zohľadňuje väčší počet medzinárodných testovaní venovaných úrovni vzdelávania. Zahŕňa okrem iného aj výsledky testovaní ako napr. Programme for International Student Assessment (PISA) – najznámejší prieskum OECD, ďalej Trends in International Mathematics and Science Study (TIMMS), ktorý pripravujú univerzitní pedagógovia zo Spojených štátov, a Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo (TERCE), ktorý sa využíva v Južnej Amerike.

„Toto je prvý raz, čo máme k dispozícii globálny rebríček kvality vzdelávania,“ povedal pre BBC Andreas Schleicher, ktorý v OECD riadi oddelenie pre vzdelávanie. Schleicher zdôraznil, že rebríček odzrkadľuje úzke prepojenie úrovne vzdelávania s hospodárskym rastom a priamy vplyv zlepšenia vzdelávania na rast HDP.

Vysoké umiestnenie Poľska v rebríčku OECD nie je prekvapením. V posledných rokoch sa Poľsko bravúrne dostalo na exponované miesta v rámci testovania PISA, ktoré hodnotilo vedomosti 15-ročnej mládeže v oblasti exaktných vied a matematiky. Tohtoročné meranie sa vo veľkej miere opiera o výsledky testovania PISA, v ktorom sa poľskí žiaci umiestnili na prvom mieste spomedzi krajín Európskej únie, ex aequos Holandskom, Estónskom a Fínskom. V celosvetových meraniach vedú ázijské krajiny.

Aby sa poľskí žiaci v posledných rokoch do tejto elitnej skupiny dostali, vzdelávací systém v Poľsku sa musel vyrovnať s pozostatkami komunistických čias a dobehnúť svetové štandardy. Napriek tomu je potrebné v tejto oblasti ešte veľa urobiť.

„Poľské školy musia teraz pracovať o. i. na zlepšovaní skupinovej práce, schopnosti riskovať a vyhýbať sa stereotypom,“ tvrdí Joanna Dębek z Ministerstva školstva, ktorá netají svoju radosť z výsledkov merania OECD.

„Výučba matematiky by sa mala sústrediť na samostatné matematické rozprávanie žiaka,“ doplňuje Brzózka-Złotnicka. „Spôsob, akým žiak myslí, ako nachádza riešenia, ako samostatne dedukuje matematické vzorce, ako vysvetľuje svoj myšlienkový proces, to by malo byť najdôležitejšou pomôckou pre učiteľa v otázke, ako ďalej formovať vzdelávací proces,“ hovorí Brzózka-Złotnicka.

Aleksandra Stanisławska

Zdroj: www.polska.pl


FaLang translation system by Faboba